inflatie, inflatie; giên geld in circulatie
inflatie, inflatie; giên boter bij de vis
inflatie, inflatie; de nievjor valt mè Pase
inflatie, inflatie; da’s giêne kattepis

De Strangers

Gedurende de laatste vijf jaar is de prijs van onze Berloumi en andere producten nauwelijks gestegen. Dat komt omdat we gedurende die vijf jaar alsmaar efficiënter, economischer en ecologischer zijn gaan produceren. Deze efficiëntiewinsten hebben we niet allemaal in onze eigen zak gestoken. Jullie profiteren mee.

Maar daar komt nu helaas verandering in!

Sinds enkele maanden zijn onze directe productiekosten heel sterk gestegen:

Melkprijs: +50%

Onze boeren krijgen een eerlijke prijs voor hun melk. Meer nog, ze bepalen zelf hun prijs. (al moeten ze daar ook niet in overdrijven). De voorbije vijf jaar betaalden we gemiddeld 42 euro voor 100 liter melk. Nu betalen we al enkele maanden 61 euro voor 100 liter melk. De melkprijs staat nu waarschijnlijk op een hoogtepunt maar een daling zit er niet meteen aan te komen. Niet dat de boer daar nu plots veel meer aan over houdt. Zijn voederkosten zijn immers ook sterk gestegen.

De kosten voor onze melk bedragen nu plots 42% van onze gemiddelde verkoopprijs terwijl dit de voorbije jaren ongeveer 32% was.

Transportkosten: + 20%

Omdat we steeds meer per levering kunnen afzetten en onze paletten optimaler kunnen vullen zijn onze transportkosten nagenoeg dezelfde gebleven. We moeten met andere woorden onze eigen gestegen transportkosten nog niet doorrekenen. Veel blijven bestellen is dus de boodschap. Kijk ook eens naar onze andere producten zoals ricotta en labneh als je die nog niet gebruikt.

Gas, elektriciteit: +120%, +60%,

De gasfactuur stijgt bij iedereen maar bij ons stijgt ze het meeste. In tegenstelling tot traditionele kazen hebben bijna al onze producten een productiestap waarbij ze sterk moeten worden verhit. De hoge temperaturen bereiken we het makkelijkste met gas. Onze energiekosten bedragen ongeveer 6% van onze omzet.

Verpakkingskosten: + 10%

Wist je dat onze verpakkingskosten 5% van onze omzet bedragen. En dat blijft maar stijgen. Ook al kopen we ondertussen in grotere volumes aan.

Personeel: +10%

Ten opzichte van de omzet zijn onze personeelskosten, ondanks de indexsprong, in licht dalende lijn. We werken alsmaar efficiënter omdat we grotere productiedagen maken met minder opstart- en reinigingswerk. Lees: of we nu van 500l melk labneh moeten maken of van 1000l dat kost ons maar een beetje meer werk.

We doen ook nauwelijks aan marketing. Het zijn vooral jullie, onze klanten, die mee voor de marketing zorgen. Bedankt daarvoor!

Het is onze bedoeling om onze producten kwalitatief, betaalbaar en vlot verkrijgbaar te maken. Dat is de reden dat we willen groeien en blijven investeren.

Voor vragen mag je ons steeds contacteren.

Groeten en bedankt voor de samenwerking.

David & Team Zuivelarij

Deel deze pagina als je dat wil!